NTENT="IR" />
کلارآباد دات کام |
سعی کردیم با گذشت چند روز از سخنرانی آقای روحانی در جمع اساتید نمونه کشور نگاهی به سخنان ایشان بیندازیم به این امید که کمی از فضای احساسی فاصله بگیریم تا مبادا رئیسجمهور محترم انتقاد و دیدگاه ارائه شده در این نوشته را هجمهای سیاسی و جناحی تلقی کنند. بر این اساس در ادامه قصد داریم تنها به دو جمله از سخنرانی ایشان بپردازیم و چشم بر اظهارات دیگر ببندیم و امیدوارانه بیندیشیم که در ادامه سخنرانی ایشان خطای دیگری تکرار نشده است. متأسفانه این دو جمله از نطق آقای روحانی در میان اساتید نمونه کشور، عمیقا حاکی از عدم مطالعه و آگاهی نویسنده نطق رئیسجمهور محترم از مباحث روز پیرامون علمورزی و فلسفه علم است: «مبانی علم در هر علم و دانشی پایه علم است. مبانی و پایههای اسلامی و مسیحی و یهودی نداریم. علم پایههایش جهانی است. جغرافیا نمیشناسد، یک بخش متُد ]روش[ است که متُد ]روش[ هم جهانی است.» (حسن روحانی، 14 اردیبهشت 1393) نقطه مشترک در این دو تعبیر، خنثی و فارغ از ارزش نشان دادن علم است که با تعبیر جهانی بودن علم نیز بیان میشود در صورتی که مخدوش بودن گزاره اول در دوران معاصر امری پذیرفته شده است و از طرفی به هیچ عنوان شرط جهانشمولی علم تلقی نمیشود. به عبارت دیگر امروزه و در قرن 21، اینچنین نسخهبرداری از آراء دهه هفتاد روشنفکری که نظراتش صرفا تکرار فضای فکری اروپای قرن 19 و 20 بود، ارتجاعی مضاعف است. این دیدگاه خام در پیرامون علم، سالهاست که حتی از جانب غربیان نیز متروک مانده تا جایی که شخصی همچون حسین نصر میگوید: بسیاری از طرفداران اطاعت کورکورانه از علم و فناوری غربی به جای آنکه از دیدگاه اسلامی به نقد نظام ارزشی ضمنی در علم غربی بپردازند، چنین ادعا میکنند که این نظام فارغ از ارزش است. آنان با این ادعا ناآگاهی خود را از نسل کاملی از فیلسوفان و منتقدان غربی برملا میسازند که با استدلالهای انکارناپذیر این واقعیت را نشان دادهاند که علم غربی، همانند دیگر علوم مبتنی بر نظام ارزشی مخصوص و جهانبینی خاصی است. (The Islamic Worldview and Modern Science, 1998)
نویسنده نطق رئیسجمهور محترم میتوانست نگاهی هر چند گذرا به مباحث دانشگاهی در این حوزه بیندازد تا حداقل متوجه باشد که در سال 1998 همایشی تحت عنوان «علم در زمینه خداباورانه» در کانادا برگزار شد. برگزاری چنین همایشی یعنی ایده علم دینی تنها مختص به جهان اسلام نیست. اگرچه به نظر میرسد برخی از مشاوران و دولتمردان نظرات اندیشمندان غربی را بیشتر ترجیح میدهند و با کلام آنها اقناع بیشتری حاصل میکنند اما مسلما نیازی به پیمودن چنین راه طولانی برای درک این مطلب نبود. نویسنده نطق آقای روحانی میتوانست با رجوع به صاحبنظران و اساتید دانشگاهی ایران نیز شناخت روشنی از حوزه علم پیدا کند تا چنین بیمحابا به اظهارنظر نپردازد و رأی به جهانی بودن علم که در چارچوب فکری ارائه شده ایشان همان تعبیر خنثی بودن علم است، ندهد. در این زمینه مراجعه به نظرات و دیدگاههای دکتر مهدی گلشنی میتوانست راهگشا باشد. دکتر گلشنی مینویسد: دکتر گلشنی به خوبی متوجه است که اگر بنا باشد همچون متن سخنرانی رئیسجمهور و چارچوب فکری ارائه شده در آن، علم را جهانی و بدون پایههای اسلامی و مسیحی و یهودی بدانیم، ناچار خواهیم بود نظرات هویل - اختر فیزیکدان معاصر - و هاوکینگ- کیهانشناس شهیر انگلیسی - را هم تحت عنوان علم جهانی و خنثی (بدون نظام ارزشی) بپذیریم و در نتیجه ضمن انکار خداوند، معاد را هم افسانه بخوانیم. درست به همین دلیل است که آقای گلشنی تأکید میکند: تذکر این نکته را لازم میدانم که وقتی به نظام ارزشی تنیده شده در علوم تجربی اشاره میکنیم پر واضح است که نقش چنین نظام ارزشیای در علوم اجتماعی و انسانی به مراتب بیشتر خواهد بود. همچنان که دکتر سعید زیباکلام نیز این مطلب را با بیان دیگری تکرار میکند و معتقد است: نویسنده نطق رئیسجمهور محترم با موضعگیری سطحی خود نشان داد نه تنها آشنایی با فضای فکری دانشگاهی حداقل در این زمینه را ندارد بلکه از مباحث مطرح شده در حوزههای علوم دینی نیز بیخبر است. چرا که دیدگاه علماء و اندیشمندانی چون آیتالله جوادی آملی را کاملا نادیده گرفته است: مواردی از این دست در میان نظرات متفکران جهان اسلام و حتی غرب متعدد یافت میشود. میگویند خداوند دو گوش و دو چشم و یک دهان به ما عطا کرد تا بیشتر ببینیم و بشنویم و کمتر صحبت کنیم. بنابراین شاید بهتر باشد این متن را با یک پیشنهاد مطالعاتی به پایان برسانیم؛ دکتر زیباکلام در ابتدای ترجمه خود از کتاب ساختار انقلابهای علمی توماس کوهن آورده است. با توجه به ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، خواندن این کتاب و کتابهای دیگری از این دست برای نویسندگان نطق رئیسجمهور و اطرافیان ایشان که ممکن است گاهی در تهیه و تنظیم سخنان آقای روحانی نقش داشته باشند، لازم و حتی واجب به نظر میرسد. [ چهارشنبه 93/2/24 ] [ 7:32 عصر ] [ م.ص ]
[ نظر ]
|
|